Pienet

Pienet ‚Äď Huhtikuu 2007

06.04.2007


Psychotic Devilhorn: Psychotic
Ja sieltä lähtee! Kun ensimmäisenä kuultavan nimibiisin alkukarjaisu karkaa eetteriin, ottaa Devilhorn jo tukevan niskalenkin kuulijastaan. Tämän jälkeen mennäänkin sitten sinne minne talutetaan, eikä vastaan ole enää laittamista. Vuonna 2001 sooloprojektina syntynyt ja vasta kuluvan vuoden alussa oikeaksi bändiksi kasvanut ryhmä on vokalisti Ville Ryötin alusta loppuun saakka visioima kokonaisuus.

Devilhorn on upottanut mustat juurensa syvälle deathin multiin, mutta mukaan on päässyt livahtamaan myös pieniä thrash-vaikutteita, sekä rockahtavaa asennetta. Näin Devilhorn kuulostaakin monissa kohdin hämmästyttävän ruotsalaiselta, joka on melkoinen kohteliaisuus puhuttaessa tämän tyylisuunnan metallista. Demon neljä kappaletta ovat tasavahva joukko, mutta tasaisuus toimii myös hieman yhtyettä vastaan, kun sitä tapporaitaa ei tahdo löytyä lupailuista huolimatta. Toimivaa materiaalia, joka iskenee varmasti parhaiten livenä nautittuna.

Mika Roth


Mental Gear Fore: Mental Gear
Vaalasta kotoisin oleva Fore perustettiin kymmenen vuotta sitten. Kuluneena aikana bändi on heittänyt nipun keikkoja, käynyt läpi yhden laulajan vaihdoksen, sekä julkaissut yhteensä kuusi demoa. Nyt on koittanut seitsemännen kiekon aika ja kuluneet vuodet kuuluvat kautta linjan tiukkana varmuutena. Fore aloitti uransa soittamalla asennemetallia, mutta on sittemmin tarkentanut tyyliään melankolisen, melodisen ja raskaan metallin suuntaan. Tummasävyiset kappaleet ovat runsaiden kitaravallien, huutoon kallistuvan laulun sekä raskaan junttauksen voimin eteenpäin puskevia lanauksia. Poikkeuksen muodostaa viimeisenä kuultava, akustisen kitaran ympärille rakentuva instrumentaali, joka suorastaan hämmentää rauhallisuudellaan.

Kymmenen vuoden tahkoaminen on tuonut Foren otteisiin lujuutta, josta ei voi olla kuin etua alati tiukkenevilla metallin markkinoilla. Mikäli maailma olisi oikeudenmukainen paikka, pääsisi Fore jossain vaiheessa kokeilemaan taitojaan myös pitkäsoiton muodossa. Toivotaan että oikeutta löytyisi vielä sen verran, sillä demoasteella yhtye ei kykene saavuttamaan enää mitään uutta.

Mika Roth


IH Immi Hellen
J√§ms√§l√§isen Immi Hellenin r√§min√§roketista l√∂yt√§√§ edelleen YUP:n virnuilevaa √§kkiv√§√§ryytt√§ ja Sielun Veljien psykedeelist√§ raivo-py√∂rteily√§. Nelj√§n biisin demolla kiivaasti purkautuvat tarinat saavat alleen vauhdikkaasti soitetun s√§r√∂vaeltelun ja raskaan jyr√§yksen. Avausraita √Ą√§ni√§ nostaa itse asiassa mieleen eniten Kuolleet Intiaanit, joita on ennenkin tullut yhdistetty√§ herroihin. Muovinen maailma todistaa, ett√§ nelikon taito alkaa sallia my√∂s isomman tilan j√§tt√§misen, vaikka soiton py√∂rteily ja hikisyys jatkuukin pohjalla ihan entiseen tapaan. Viel√§ kun kitaristi-laulaja Inkoo saisi √§√§nenk√§ytt√∂√∂ns√§ lis√§√§ imua ‚Äď nyt ne viimeiset niitit j√§√§v√§t iskem√§tt√§, mit√§ vaikutelmaa viel√§ vahvistaa todella tukahtunut soundipolitiikka. Hyvi√§ ideoitahan t√§ss√§ kyll√§ on ja yhtyeen hallittu hulluus vieh√§tt√§√§. Eli tiivist√§mist√§ ja parempaa tuotannollista ty√∂t√§, niin Immi saattaa viel√§ jatkossa olla kova luu.

Ilkka Valpasvuo


Promo 07 Iron Sphere: Promo 2007
Iron Sphere ei lähde syyttä suotta synkistelemään, vaan paiskaa reilusti tiskiin viiden biisin annoksen melodista power metallia. Vuodesta 2003 toiminnassa olleen ryhmän toinen kiekko on alusta loppuun saakka äärimmäisen hiottu kokonaisuus, niin tekniseltä kuin taiteelliseltakin kannalta katsottuna. Soundit eivät häpeä vertailussa edes isojen bändien isoja julkaisuja vastaan ja bändi uskaltautuu ottamaan kappaleissaan jopa joitain tietoisia riskejä.

Force Majeurestakin tutuksi käynyt Riku Turunen on vokalisti metallijumalten armosta, eikä mies petä tälläkään kertaa. Turunen tiputteleekin jälleen korkealta ja kovaa, sekä tyylillä että taidolla. Eikä erinomaisuus rajoitu ainoastaan lauluun, sillä joka tontilta löytyy riittämiin näkemystä ja taitoa, eikä yhteensoittokaan tuota ongelmia. Ainoa asia josta Iron Spherelle kehtaa nalkuttaa on se lievä persoonattomuus, joka tekee lopputuloksesta aavistuksen kasvottoman. Tämäkin ongelma on tosin melko vähäinen ja kadonnee ajan myötä tyystin. Kovinta poweria mitä olen ihan vähän aikaan kuullut (ellei Thunderstonen uutukaista lasketa mukaan).

Mika Roth


MR Mental Robbery
Jyv√§skyl√§l√§inen viisikko soittaa tumman junnaavaa, kiivaan s√§r√∂is√§√§ rockia, jossa maisemallisuus ja unenomainen jylhyys kohtaavat tyylikk√§√§n tukahtuneisuuden. Soitto taiteilee jossain indie-rockin ja s√§r√∂-progen v√§lill√§, aika raskailla s√§vyill√§. Tukahtuneisuudesta, kuulaudesta ja puristuksesta huolimatta homma ei junnaa paikallaan, vaan etenee jatkuvasti ja rikkaasti. Laura Hovilan laulusta tulee vahvasti mieleen Kemopetrolin Laura N√§rhi, vaikka musiikillisesti kuljetaankin aika kaukana. Mental Robberyn Lauran suoritus on toki hyv√§, eik√§h√§n N√§rhi mik√§√§n huono verrokki ole. Kaiken kaikkiaan b√§ndin kolmen biisin demo lupaa hyv√§√§ ‚Äď soitossa on ideaa ja s√§vyj√§, laulu tukee hyvin soittoa ja p√§invastoin ja b√§ndill√§ on nuoresta i√§st√§√§n huolimatta jo melko omaper√§inen soundi.

Ilkka Valpasvuo


Brysseliin Oliver: Brysseliin
Virroilta kotoisin oleva suomirock-yhtye Oliver pyrkii ilment√§m√§√§n vihan ja rakkauden vuoropuhelua rock-musiikin keinoin. S√§vyt ovat hallitun s√§r√∂isi√§ ja tumman melankolisia. Varjoisalle leijailulle annetaan t√§ll√§ kahden biisin n√§ytteell√§ hyvin aikaa, riitt√§v√§ tila antaa biiseill√§ sek√§ mahdollisuuden hengitt√§√§ ett√§ luo niihin mukavaa vaanivuuden tunnetta. Kaartavan tumma Ehk√§ huomenna kaihoaa parempaa huomista suhteelle, kipakampi Brysseliin nuolee katkerana haavojaan rakkaan suunnatessa isomman maailman y√∂h√∂n. Oliverin kyky antaa itselleen tilaa ja kohtuullisen tyylik√§s tummuus tekev√§t kokonaisuudesta ihan kelvon tulokkaan suomenkielisen rockin kent√§lle. Suomalaiseen mielenlaatuun sopiva nurkassa per√§√§n kiroilu on toisaalta melkoinen sudenkuoppa ‚Äď pahimmassa tapauksessa Oliverin musiikki kaatuu omaan ahdistuskuoppaansa. Jatkossa niit√§ rakkauden puheenvuorojakin voisi kuulla vahvemmin.

Ilkka Valpasvuo


Face Of Evil Satorium: Face of Evil
Omaperäinen tyyli luetaan aina eduksi ja ne pisteet Satorium ottaa kotiin. Pietarsaarelaisbändin kolmatta demoa, Face Of Evilia kuunnellessa genre-tärkeilijät saavat hieroa ohimoitaan tosissaan ennen kuin todennäköisesti päätyvät luokittelemaan Satoriumin linjan trash-metalliksi maustettuna deathillä.

Satoriumin valttikortti löytyy mikkitelineen äärestä. Basson lisäksi vokaaleita hoitava Fredrik Vikman vetää miehisen möreällä äänellä pisteet itselleen ja kaverin äänialakin on kohtuu laaja lähes örinämäisestä lähestymistavasta huolimatta. Kitaristit iskevät äijämäistä riffiä toinen toisensa perään ja nopeimmillaan kielisoittimia sahataan melkoista tahtia. Myös erityisen karu ja rosoinen soundimaailma on mainitsemisen arvoinen asia.

Demon neljästä biisistä on vaikea nostaa yhtään esille, koska taso pysyy laadukkaana ja tasaisena koko kahdeksantoista minuuttia ja sen voi tietysti lukea vahvuudeksi. Eipä tässä kai ole erityistä huomautettavaa, varsin hyvän paketin ovat jätkät saaneet aikaan. Josko tästä vielä noustaisiin seuraavan demon myötä yhtä tasoa ylemmäs, niin vaikea tätä on enää sivuttaa ilman hatunnostoa.

Jarmo Panula


Little Princess Scarsick: Little Princess
Kun Scarsickin demokiekko p√§r√§ht√§√§ k√§yntiin nimiraidalla Little Princess, on luokittelureaktioni v√§lit√∂n: keskitempoisesti eteenp√§in laahustavaa goottimetallia, jossa tuskaisan laulusuorituksen ja run-of-the-mill -metallikitaran taustalla toistuu simppeli kosketinkuvio. Biisi on ihan toimiva kokonaisuus, mutta puhutaan mieluummin kakkosraidasta Mother¬īs Day. Vaikka tunnelma on edelleen tummas√§vyinen, on p√§√§asiassa basson ja nytk√§htelev√§n rumpukompin varassa kulkeva biisi enemm√§n King for a Day -ajan Faith No Morea. S√§√§li ettei siihen ole keksitty kovin iskev√§√§ kertos√§ett√§ tai muutakaan koukkuja, sill√§ t√§llaista musiikkia kuuntelisin kovin mielell√§ni. Vitamin-p√§√§t√∂ksess√§ meno on taas v√§h√§n metallisempi, mutta basson syke tulee siin√§kin kivasti l√§pi. T√§m√§k√§√§n biisi ei kuitenkaan j√§√§ kovin voimallisesti mieleen.

Demon ongelmana on siis tarttuvuuden puute. Kaikki biisit kaipaisivat vielä hieman ilmeisempiä koukkuja. Nyt bändi kuulostaa hieman siltä, että se alitulkitsee alunperinkin turhan vetämättömiä biisejä. Lisää rohkeutta tai jopa hävyttömyyttä peliin, sillä yhtyeellä tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen johtoidea, jota toivon heidän edelleen seuraavan. Tiiviin saatekirjeen perusteella oletan näet tämän olevan bändin ensimmäinen demo, ja keski-iältään parikymppisiltä muusikoilta voi odottaa vielä uusiakin avauksia.

Mikko Heimola


Parallels Thrust Moment: Parallels
Thrust Momentin demon mukana tullut yksitoista sanaa pitkä saate ei paljoa paljasta bändistä tai sen historiasta. Yhtyeen keski-ikä keikkuu kahdeksantoista paikkeilla ja kasassa on oltu vuodesta 2005. Parempi vähä kun ei mitään. Yhtyeen sarkana on raskaampi melodinen metalli, jonka ääriviivoja on näytteen perusteella vielä vaikea piirtää tarkasti. Toisaalta bändi pyrkii kokeilemaan death siipiään, mutta nojaa silti samaan aikaan hyvinkin voimakkaasti perinteisen metallin suuntaan. Kolmesta raidasta ensimmäisenä kuultava When Weakness Turns to Ego flirttailee jopa asennemetalloinnin kanssa, Harmony on vähintäänkin puolittain melodeathia ja ärhäkkä Lost In Existance jää vähän kaiken keskelle. Toteuttamiskelpoisia ideoita kyllä riittää, kunnianhimoa löytyy ja taidostakaan ei ole kiinni. Nyt pitäisi vain päättää, että mitä tässä oikein aiotaan seuraavaksi tehdä.

Mika Roth




Lukukertoja: 6045
Facebook
Artistihaku
Pienissš myŲs