Pienet

Pienet ‚Äď Lokakuu 2007

01.10.2007


DRS Death Rockstar Society
Kuopiolainen seitsikko (vai yhdeksikk√∂, kuten kotisivuilla?) Death Rockstar Society onnistuu h√§mment√§m√§√§n. Toisaalta raskaalla aseistuksella hy√∂kk√§√§v√§√§, s√§risev√§√§ ja core-huudoilla pauhaavaa setti√§ onnistuu nykyp√§iv√§n√§ kuulemaan hiukan liiankin monelta erin√§k√∂iselt√§ yritt√§j√§lt√§. Toisaalta taas klassikkoleffa Kuolleiden runoilijoiden seuraa ep√§suorasti matkiva, tarkoituksellisesti(?) v√§√§rinkirjoitettu yhteis√∂ onnistuu sujuttamaan kokonaisuuteensa my√∂s uneliasta akustisuutta, kauniita melodioita ja englanninkielisen laulun oheen my√∂s suomenkielisi√§ iskulauseita. Silt√§ se ainakin kuulostaa‚Ķ Vaikka homma on hetkitt√§in melkoisen metallista ja ‚ÄĚcoreilevaa‚ÄĚ, ei DRS:n lassoaminen joko metallistien taikka HC-yhtyeiden aitaukseen oikein toimi. Melkoisen h√§r√∂ilev√§√§, mutta juuri siksi ja siit√§ huolimatta melkoisen persoonallinen tapaus. Tarpeen tullen melodinen raskaspunk lienee ihan osuva selitys tyylilajille, vaikkei kerrokaan viel√§ kaikkea. Nimi muistioon.

Ilkka Valpasvuo


The Latest Greatest Thing Grand Manoeuvre: The Latest Greatest Thing
Oululainen Grand Manoeuvre lähestyy musiikkidiggareita kahden biisin singlen kera. Perinteisiä instrumentteja ja modernia soundia yhdistelevä viisikko hakee vaikutteensa Brittein saarilta luetellen Morcheeban, Portisheadin, U2:n ja Musen. Ja meillehän se sopii. Singlen nimibiisi on suoraviivaisen tyylikäs pop-biisi. Ei ehkä tarttuvin mahdollinen, mutta taitavasti rakennettu ja esitetty. Kakkoskappale Before on rauhallisempi tapaus. Kaiken kaikkiaan oikein valmiinoloinen paketti. Laulaja Tiina Vaattovaaran suoritusta on pakko kehaista erikseen. Grand Manoeuvrea on bändin sanojen mukaan luvassa jossain vaiheessa albumimitalla. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan.

Tuomas Tiainen


Kompurointia Kansalainen: Kompurointia
CMX:n ja YUP:n perintöön ovat useat uudet yrittäjät nojanneet ja kaatuneet samalla naamalleen omaperäisyyden uupuessa. Kansalainenkin astelee suurimmaksi osaksi samoilla jäljillä. Neljän biisin omakustanne on puoliksi hyvää jalostusta.

Nimikkoraita avaa pelin ja raskaasti. Jarkko Martikaisen tyyliset kierot lyriikat on yhdistetty metallisempaan riffittelyyn ja hommahan toimii. Toisena tarjoiltava Sukututkimus on sen verran yuppimainen että skippaan suoraan seuraavaan raitaan nimeltään Valvontakamerat. Vaikka biisi voisi olla jonkinlainen CMX:n ja YUP:n hybridi niin nyt on osuttu lähemmäs napakymppiä sanoituksenkin tuodessa hymyn kasvoille. Levyn päättävä Mieli Manauksilla Matalaksi tuo mieleen taasen alkuaikojen CMX:n. Hämmentävää. Kansalaisella on, jos ei kaikki avaimet käsissään niin ainakin puolet niistä. Kompurointia on tapahtunut, mutta täysin nenilleen ei ole kaaduttu.

Tomas Ojapelto


Lights Out: Demo 2007

Lights Out on nuori yhtye Varkaudesta, jonka taustalta l√∂ytyy tyypilliseen tapaan covereiden veivaamista, b√§ndikursseja ja osallistumisia paikallisiin b√§ndikilpailuihin. Er√§√§n kilpailun kautta yhtyeelle aukesi tie studioon ja tuotokset ovat kuultavissa t√§ll√§ nelj√§ n√§ytett√§ sis√§lt√§v√§ll√§ demolla. Trion soittopuoli on uransa alkuvaiheessa olevaksi porukaksi melkoisen mainiossa kuosissa, sill√§ paikoittaisesta varovaisuudesta huolimatta yhtyeelt√§ irtoaa sek√§ rento groove ett√§ suorempi rokkaus oikein mukavasti. My√∂s solisti Mia Suszko suoriutuu teht√§v√§st√§√§n mallikelpoisesti ja neidon kyps√§√§ √§√§nt√§ kuunnellessa olisi ik√§√§n helppo lis√§t√§ vuosi jos toinenkin. Biiseist√§ parhaiten toimivat avaus In Between ja viimeiseksi s√§√§stetty It¬īs All About You, joista kummastakin kyll√§ huomaa ett√§ Red Hot Chili Peppersi√§ on jossain vaiheessa tullut kuunneltua. Mutta anyway, vahvasti plussamerkkinen demo ja muistakaa tulla jossain vaiheessa t√§nne Tampereen suunnalle keikalle.

Jari Jokirinne


Jäljet Medusa: Jäljet
Medusa on pääkaupungista ponnistava rock-yhtye, jonka nelibiisinen EP jäljet esittelee tämän nuorehkon bändin uuden kokoonpanon. Medusa luottaa hyväksihavaittuun kaavaan, jonka mukaan välillä ollaan hiljempaa ja sen jälkeen kovempaa. Ja mitäs sitä hyvää reseptiä muuttamaan jos kerran toimivaksi on havaittu, mutta tulevaisuudessa nyansseja varmasti löytää muillakin metodeilla. Jäljet-EP ei periaatteessa ole mitään kovin järisyttävää. Paikoin meininki on aika ennalta-arvattavaa, mutta soitossa kieltämättä kuuluu, että touhu on hauskaa. Se riittää, kun ollaan autotallissa ja nuorisotalolla, mutta muualla pitää olla omaakin juttua. Miksei seuraavaankin tasoon olisi mahdollisuus, mikäli Medusan heput vain laittavat vähän vetävämpää vaihdetta silmään.

Tuomas Tiainen


No Kids: 7‚ÄĚ

Tamperelainen No Kids tarjoilee 80-lukuista hardcore-punkkia, eli biisit (joita t√§lle cdr:lle on kertynyt per√§ti 8) pidet√§√§n lyhyin√§ ja pirun ytimekk√§in√§. Mist√§√§n aloittelijoista ei No Kidsissa ole kyse, sill√§ miekkosten muita b√§ndej√§ ovat mm. Abduktio, Aortaorta, Derrideja Yhteiskunnan yst√§v√§t?. No Kidsin kursailematon hc-punk toimineekin soittajille er√§√§nlaisena ‚ÄĚvaraventtiilin√§‚ÄĚ, sill√§ saatteessa mainitaan sen soittavan ‚ÄĚjuuri sellaista jota itse kukin tykk√§√§ kotonaan kuunnella‚ÄĚ. B√§ndin biisit voisi karkeasti jakaa kahteen lokeroon ‚Äď nopeisiin ja nopeampiin. Alle kahden minuutin purkaukset pysyv√§t juuri ja juuri energiansa vuoksi kasassa, mutta hieman melodisemmat vet√§isyt toimivat itselleni ainakin paremmin. Hyv√§ksi esimerkiksi k√§y temponsa puolesta liki puolet hitaampi No Kids For An Answer. T√§ytt√§ varmuutta t√§st√§ on tosin vaikea saada, sill√§ ainakin t√§m√§ cdr p√§tkii √§√§rimm√§isen ik√§v√§ll√§ tavalla. Lieneek√∂ kiljup√§iss√§√§n poltettu.

Jari Jokirinne


Rotaatiokone Pohjolan valkeus: Rotaatiokone
Pohjolan valkeus soittaa suomenkielistä hardcorea, jota voisi kutsua äijäileväksi rähjäämiseksi. Kuusivuotiaan kolmikon tuorein näyte pitää sisällään kaikkiaan 16 raitaa, mutta kun niiden läpikäymiseen menee reilu vartti, on pienet-kooste ihan oikea paikka ruotia tuotosta. Meininki on tummaa, päällekäyvää ja samaan aikaan myös melodisen melankolista. Tai oikeastaan rauhallisemmalla laululla varustetut raskasmelo-biisit keventävät touhua oivasti siitä perusjytkytyksestä. Ei mitään kaikkein helpoimmin avautuvaa materiaalia, mutta kieltämättä kiitettävän tiukkaa ja äärimmäisen suoraviivaista paahtoa. Kiivailuista tulee mielen melkein soitetun hardcoren oikeasti osaava versio Paska-yhtyeen soundimaailmasta, kun taas se kevyempi puoli voisi vakuuttaa ihan omillaan raskaamman tummailurockin sarjoissa. Vähintään ok.

Ilkka Valpasvuo


Mood The Cons: Mood
Lapuan viisikko The Cons luottaa grungerockiin. Rosoisesti rullaava tummasäröily tuntuisi menevän aika turvallisia uria pitkin ja lauluunkin on haettu Seattlen esikuvien jylhyyttä. Tunnelma on aika laahaava, vaikka soitto itsessään etenee vauhdikkailla sointupyörteillä. Suurin ongelma tällä neljän raidan näytteellä on biisimateriaalin mielikuvituksettomuus. Vaikka haettu lajityyppi on sinänsä kohtuullisen hyvin hanskassa, ei yhtye onnistu tuomaan omaa persoonaansa kauhean hyvin esiin. Toisaalta, ei se kai vaatisi kuin vielä pientä soundillista hiomista (pois loputkin demo-tunkkaisuudet) ja muutaman kuningasidean kautta iskusävelmän, niin The Cons voisi olla vaikka missä.

Ilkka Valpasvuo


Kyy √Ą√§nisirkus: Kyy kyy/Sokkelo Kotimaisen pop-viisikon √Ą√§nisirkuksen nimest√§ huolimatta soitossa itsess√§√§n ei ole varsinaisia sirkus-elementtej√§. Tosin sek√§ nais- ett√§ mies√§√§nen johdolla rullaavat kappaleet vaihtelevat t√§ll√§ kolmen biisin n√§ytteell√§ kipakan vihjailevasta s√§r√∂popista omalaatuisen reggaen kautta akustiseen haaveiluun. Milja Valtosen oboe on Tuukka Kivisen ja Elina M√§kil√§n laulun ohella kohtuullisen personoiva elementti. Vaikka viisikko selv√§sti todistaa hallitsevansa erilaisia s√§vyj√§ (voisipa melkein sanoa ett√§ eri tyylej√§) niin viel√§ parempi olisi ett√§ n√§ist√§ saataisiin kaikista poimittua ne parhaat puolet ja yhdistelty√§ vaihtelevista rytmimaailmoista, menevyydest√§ ja tunnelmallisuudesta yksi yhten√§inen ura. Nyt kokonaisuus on hiukan sekava. Toki silti ihan mielenkiintoinen l√§tty.

Ilkka Valpasvuo




Lukukertoja: 5773
Facebook
Artistihaku
Pienissš myŲs